Schultüte

Foto: SchultüteDe winkels in Berlijn staan weer vol met puntzakken. Bonte, fleurige puntzakken in allerlei formaten. Het lijkt wel carnaval! Deze Schultüten kondigen echter een ander feest voor kinderen aan…

Puntzak snoep

Als je uit België komt, associeer je een puntzak natuurlijk met frieten. De Duitsers stoppen er ander lekkers in. Niet voor niets heet de Schultüte in sommige regio’s Zuckertüte: deze puntzak is voornamelijk gevuld met zoete lekkernijen. Ieder kind krijgt zo’n kleurrijke verrassing van zijn ouders cadeau bij het begin van zijn lagere schooltijd, dus op een leeftijd tussen 5 en 7 jaar. Tijdens de eerste schoolweek worden de Schultüten feestelijk overhandigd. Je kunt ze zo duur maken als je zelf wilt: creatieve ouders knutselen de puntzak zelf, samen met het kind, maar er zijn natuurlijk ook dure Schultüten van Disney of Prinzessin Lillifee te koop. De puntzak wordt gevuld met snoep en kleine cadeautjes, zoals schrijfgerei en speelgoed.

Poeha

De zogenaamde Einschulung van kinderen wordt in heel Duitsland gevierd, maar het hangt van regio tot regio af wanneer en hoe uitgebreid dat gebeurt: in de eigen familiekring of samen met de families van klasgenootjes uit het dorp, inclusief een toespraak van de burgemeester. Ik kan me niet herinneren dat er in mijn tijd in België zo veel poeha rond de eerste schooldag gemaakt werd – zoals ook het afsluiten van de schooltijd niet met feestelijke rituelen gepaard ging (in vergelijking met de Abitur in Duitsland!). In het katholieke Vlaanderen doorliepen we braaf en in stilte onze schooltijd, maar we vierden wél uitbundig Sinterklaas en carnaval.

De Einschulung van de Berlijnse kinderen vindt deze week plaats. Daarna zullen de vrolijke, oer-Duitse Schultüten weer uit de etalages verdwijnen en plaatsmaken voor de griezelige spinnenwebben van het geïmporteerde Halloween

5 gedachten over “Schultüte

  1. Een Schultüte krijg je direkt op de eerste dag van je schooltijd en niet pas na één week zoals je schrijft. Ik heb over Schultüten nog niet zoveel nagedacht, maar ik had niet aangenomen dat dit een typisch Duits fenomeen is. Hoe wordt de eerste schooldag eigenlijk in Nederland/Vlaanderen gevierd?

    1. Bedankt, ik heb het aangepast! Ik kan me niets herinneren van mijn eerste dag op de lagere school in België, maar ik geloof dat we naar de kerk moesten (katholiek onderwijs)… Geen idee wat er tegenwoordig op 1 september wordt gedaan – misschien kunnen Nederlandse of Belgische ouders ons dat vertellen?

Reacties zijn gesloten.