Impfpass

Foto: Impfpass“Haben Sie Ihren Impfpass dabei?” Die vraag stelde de doktersassistente dinsdag nadat ze me een spuitje had gegeven. Ik heb me na tien jaar weer eens laten inenten tegen tetanus en co…

Het gele boekje

De Impfpass (ook Impfausweis of Impfbuch) is een gestandaardiseerd schriftje waar vanaf je geboorte al je inentingen (Du. Impfungen) in staan, netjes met datum, stempel, handtekening van de arts en stickertje met details over het vaccin. Dit ‘gele boekje’ bezitten en kennen de meeste Duitsers (zoals het ‘groene boekje’ een begrip is in Nederland en België). Ik hoorde pas twee jaar geleden voor het eerst van de Impfpass. Ik plande een reis naar de tropen en liet me voor de zekerheid tegen gele koorts inenten. De arts vroeg: “Haben Sie Ihren Impfpass dabei?” Afkeurende blik toen ik uitlegde dat ik in België nooit zoiets heb gehad. Ik kreeg een gloednieuw, maagdelijk geel boekje waar hij netjes het vaccin invulde met een stempel en stickertje erbij.

Vorig jaar brak er een mazelenepidemie in Berlijn uit. De gynaecoloog raadde een nieuwe inenting aan. “Haben Sie Ihren Impfpass dabei?” Oeps, aan het gele boekje met de gele-koorts-sticker had ik natuurlijk niet gedacht. Zodoende kreeg ik een nieuw maagdelijk schriftje waarin Masern/Mumps/Röteln (mazelen, bof, rodehond) werden aangekruist met een stickertje erbij. Nu had ik dus twee gele boekjes…

Dtp

Omdat mijn laatste dtp-inenting in 2005 was, tien jaar geleden dus, wilde ik een afspraak maken voor een nieuwe. Dat ging zomaar niet. “Haben Sie Ihren Impfpass dabei?” Zucht. Verlegen liet ik een uitdraai van de tabel zien waarin ik zelf mijn vaccinatiegegevens heb genoteerd. De huisarts fronste – maar ze geloofde me en ik kreeg een afspraak.

Dinsdag was het zover. Ik kreeg het gevraagde prikje. “Haben Sie Ihren Impfpass dabei?” Natuurlijk alwéér vergeten… Maar de aardige doktersassistente zal het stickertje bewaren en volgende keer in één van mijn gele boekjes plakken. Heb ik even geboft.

Een gedachte over “Impfpass

  1. Hilarisch 🙂
    Tegenwoordig zijn ze in België een database aan het opzetten, waar alle artsen aan kunnen (en in de toekomst ook jijzelf) en waar alle inentingen bewaard worden. Hoef je helemaal geen boekje meer mee te zeulen.
    Daar geraak je toch mee weg, hé?

Reacties zijn gesloten.