verfressen

Foto: verfressenVan de week had ik een heel bizarre droom: ik was op de fiets onderweg en ineens begon het Marsrepen te regenen, die ik gulzig verzamelde en op de bagagedrager stapelde. Toen ik wakker schrok, vroeg ik me bezorgd af: Hilfe, bin ich verfressen?

Nachschlag in Wedding

Naar een restaurant gaan vond ik als kind helemaal niet leuk. Dat kan ik me vandaag bijna niet meer voorstellen. In Berlijn kun je voor niet al te veel geld gevarieerd uiteten en daar maak ik gretig gebruik van. Bij de italiaan lunchen met collega’s, ’s avonds met vrienden naar de vietnamees of tussendoor even bij een Imbissbude neerploffen voor een Döner – er is elke dag wel wat. Vandaag nodigde B. ons uit voor een feestelijke brunch in een eetgelegenheid in Wedding. Mijn vriend en ik haalden een bord vol lekkers van het buffet en gingen natuurlijk terug voor Nachschlag (extra portie). Kort daarna stonden we alweer bij het buffet van de verschillende dessertjes te snoepen. Mein Gott, sind wir verfressen!, zuchtte mijn vriend terwijl hij aan zijn tweede panna cotta begon.

Vraatzuchtig?

Wanneer noem je iemand verfressen en wat is het Nederlandse equivalent? In dit simpele onlinetestje Bist du verfressen? staan onschuldige vragen als ‘Hoe vaak denk je aan eten?’ en ‘Hoe veel eten neem je mee naar je werk?’ Ja, ik denk inderdaad voortdurend aan eten. Zeker op kantoor kan ik me ontzettend verheugen op het middageten. Maar dat geldt volgens mij voor de gemiddelde werknemer. Dan zijn we eigenlijk allemaal een beetje verfressen. In tegenstelling tot het hiervoor genoemde kwisje geeft de Nederlandse Van Dale een meedogenloze vertaling voor het Duitse woord verfressen: vraatzuchtig. Dit woord roept bij mij beelden op van een moddervette toerist die het ene bord na het andere vollaadt bij het buffet op zijn Pauschalreise. Ik heb een goede eetlust, ik schep graag nog een tweede keer op bij het buffet en ik droom wel eens dat het Marsrepen regent. Help, zijn dat tekenen van vraatzucht?! Ach kom, noem mij maar gewoon een smulpaap. Dat klinkt een stuk gezelliger.

Een gedachte over “verfressen

Commentaar schrijven

