Schlachtplan

Foto: SchlachtplanNaast mij in de Berlijnse S-Bahn zit een meisje druk te bellen met haar mobiele telefoon. Ik schrik op als ik haar hoor zeggen: “Haben wir schon einen Schlachtplan?”…

Het woord Schlachtplan roept bij mij als Nederlandstalige allerlei akelige associaties op. Zeker als ik denk aan een recent nieuwsbericht over een of andere gek die zwaaiend met een bijl door een trein in Düsseldorf liep en reizigers op beestachtige wijze dreigde af te slachten. Smeedt dit meisje naast mij soms plannen om iemand met een scherp voorwerp te lijf te gaan? Of is ze in de leer bij een slachterij en wordt nu bepaald hoeveel Eisbein de komende week gesneden wordt?

Aan de slag

Al piekerend over de plannen van het meisje herinner ik me ineens een melding die ik bij mijn vorige werkgever ontving op de digitale kalender. Daar dook op een gegeven moment een uitnodiging op voor een afspraak genaamd “Schlachtplan NL”. Toen kreeg ik het in eerste instantie erg benauwd en durfde de uitnodiging niet aan te nemen. Een Duitse collega stelde me gerust: ze waren niet van plan om de afdeling Nederlands in de pan te hakken. Integendeel: we zouden samen rond de tafel gaan zitten en een strategie bepalen om een zware Nederlandstalige opdracht tot een goed einde te brengen. Ach so! Voor dat zogenaamde Schlachtplan stak ik als verantwoordelijke voor ‘team NL’ natuurlijk graag de handen uit de mouwen. Hup, aan de slag!

Plan de campagne

Schlachtplan blijkt een militaire term te zijn. Schlacht is het Duitse woord voor (veld)slag. Het Schlachtplan is dus het ‘plan de campagne’: het plan van de bewegingen van de troepen bij een veldtocht (Van Dale), de tactiek die de veldheer uitwerkt voor het volgende gevecht. In overdrachtelijke zin is een Schlachtplan een operatieplan of strategie, een plan van aanpak voor het beoogde doel. Wat zou dat meisje naast mij in de S-Bahn dan van plan zijn? In de rest van het telefoongesprek worden een paar jongensnamen genoemd en gaat het over een koorrepetitie. Dat klinkt allemaal behoorlijk onschuldig. Toch ben ik opgelucht als ze even later uitstapt.

 

Commentaar schrijven

