Neuland

Foto: NeulandEen paar weken geleden begaf ik me naar Neuland. Ik had het zo druk met ontdekken, verkennen en kennismaken dat ik geen tijd vond om een stukje te schrijven…

Nieuwe landen

Mijn trouwe lezeres E. heeft al heel wat van de wereld gezien. Ze kan boeiend vertellen over haar reizen en belevenissen in het buitenland. Toen ze mij vertelde over haar tijd in Guinee-Bissau moest ik even vragen wat ze bedoelde. Van het eiland Nieuw-Guinea en van Guinese biggetjes had ik al eerder gehoord, maar Guinee-Bissau was mij volkomen onbekend.  Het blijkt een landje in West-Afrika te zijn. Ook tijdens mijn vorige baan als redacteur in de online-reissector kreeg ik te maken met teksten over landen die ik nog niet kende. Je zou kunnen stellen dat ik voortdurend Neuland ontdekte: op virtuele wijze kwam ik in aanraking met een voor mij totaal onbekend gebied.

Onbekend terrein in Berlijn

De uitdrukking Neuland entdecken/betreten kun je niet alleen letterlijk interpreteren, maar ook figuurlijk. Ze betekent zoveel als ‘zich op onbekend terrein begeven’ (Van Dale). Dat beschrijft goed waar ik de afgelopen weken mee bezig was. Ik ben aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever. Mijn ontdekkingstocht begon al bij de rit met de S-Bahn. Mijn nieuwe kantoor ligt bij een halte waar ik nog nooit eerder was uitgestapt in een buurt die ik nog totaal niet kende. Zo ontdek ik dus Neuland in Berlijn.

Ook binnen de muren van mijn nieuwe werkplek is alles Neuland. Ik moet met nieuwe toepassingen leren werken, nieuwe systemen leren kennen en wennen aan nieuwe taken. Als een collega mij vraagt of ik al ervaring heb met X of Y, ben ik geneigd om te antwoorden: Nein, das ist völliges Neuland für mich! Al zal die collega mij dan waarschijnlijk niet verstaan, want de voertaal van het bedrijf is Engels. Mijn collega’s komen namelijk uit de hele wereld, dus kom ik geregeld mensen tegen uit landen waarin ik zelf nog nooit een voet hebt gezet. Zo verruim ik dagelijks mijn horizon!

Buurlanden ontdekken

Ook over je eigen land kun je nog heel wat leren – met name als je het door een buitenlandse bril bekijkt. Een echte aanrader op dat vlak is het recent verschenen boek Benelux – Porträt einer Region waarin de Duitse auteur Ute Schürings heldere informatie geeft over de Benelux-landen. En relevant boek, en zeker niet alleen voor Duitsers! Door het boek besefte ik vooral dat ons buurlandje Luxemburg echt Neuland is, dat ik dringend nader moet verkennen. Maar eerst moet ik me inwerken in mijn nieuwe baan!

Een gedachte over “Neuland

Commentaar schrijven

