Frostbeule

Foto: FrostbeuleDe temperatuur in Berlijn is al een paar weken rond het vriespunt. Ik moet steeds tien minuten extra inplannen om mezelf warm in te pakken voordat ik het huis verlaat: meerdere lagen kleding, een dikke jas, twee paar sokken, winterlaarzen, sjaal, wanten en een muts. Typisch Frostbeule

Vorstbuil

Vorstbuil klinkt als een heel enge ziekte. Je moet onmiddellijk aan de builenpest denken. Zo erg is het niet. Vorstbuil is een wat verouderde benaming voor vervelende klachten die beter bekend zijn als winterhanden en wintertenen. Als kind heb ik er ’s winters wel eens last van gehad: gezwollen rode voeten die jeukten en branderig aanvoelden. Zo’n pijnlijke, door blootstelling aan de kou veroorzaakte zwelling wordt ‘vorstbuil’ en in het Duits dus Frostbeule genoemd. En precies dat woord wordt in de omgangstaal metonymisch gebruikt voor mensen die (over)gevoelig zijn voor kou.

Koukleum

Inderdaad, ik ben een koukleum van jewelste, een echte Frostbeule. Je zou mij ’s avonds thuis moeten zien zitten: met de verwarming op levensgevaarlijk, een fleecepak en dikke sokken aan en een fleecedeken om me heen gewikkeld zit ik mijn handen te warmen aan een hete kop thee. Als kers op de taart kreeg ik met Kerstmis een elektrische voetenzak cadeau. Andere vrouwen van mijn leeftijd worden verrast met een hippe espressomachine of een blitse blender, maar deze Frostbeule kreeg een attribuut voor bejaarden. En ik was er nog blij mee ook. Ik moet alleen opletten dat ik niet plotseling overeindspring als ik mijn voeten in dat ding heb, zodat ik straks ook nog een nieuwe heup moet.

Heiße Maus

In bed mogen behalve een flanellen pyjama, sokken en beenwarmers het elektrisch kussentje én een kersenpitkussentje aan het voeteneinde niet ontbreken. Dat laatste is overigens een onmisbaar hulpmiddel voor koukleumen, maar je moet er wel mee opletten. Ik heb op mijn werk ooit zo’n kussentje te heet opgewarmd in de magnetron, waardoor de hele afdeling stonk naar verkoold kersenhout. Het gesmoorde kussen heb ik weg moeten gooien. Mijn toenmalige collega S. was ook zo’n Frostbeule en vond dat onze afdeling verwarmde computermuizen moest aanschaffen. (Toen ik op internet wilde zoeken wat zoiets kost, moest ik vaststellen dat het intikken van ‘heiße Maus‘ bij Google niet helemaal het gewenste resultaat oplevert – laten we zeggen, het tegenovergestelde van een Frostbeule…) Die muizen zijn er uiteindelijk nooit gekomen. Ook nu zit ik weer met ijskoude handen te typen, hoewel ik gebreide polswarmers draag en pal naast de verwarming zit.

Gelukkig val je als Frostbeule in de winter buiten niet zo op. Bijna iedereen draagt een sjaal of muts en veel mensen hebben handschoenen aan. (Een mof zie je hier in Berlijn zelden – vreemd eigenlijk.) Als ik straks in de lente de enige ben met oorwarmers op, zal ik wel doen alsof er muziek uitkomt.

3 gedachtes over “Frostbeule

  1. het Duitse woord voor kersenpitkussentje vind ik nog steeds (woon inmiddels 3 jaar in Duitsland) onmogelijk om uit te spreken: Kirschkernkissen

Commentaar schrijven

