Nervennahrung

Foto: NervennahrungHeb je een lastige periode op het werk? Bérgen dringende opdrachten, een schare kritische klanten, een veeleisende baas, of een vervelende klus die je al veel te lang uitgesteld hebt? Nervennahrung helpt!

Oppeppertje

Bij ons op kantoor staat een schaal met snoep met een bordje ‘Nervennahrung‘ (letterlijk: ‘zenuwenvoedsel’) erbij. Onze hoofdredactrice heeft die daar neergezet, waarschijnlijk in de hoop dat het team zich dankzij een zoet tussendoortje beter kan concentreren. De schaal met oppeppertjes bevat onder meer Gummibärchen, weiße Mäuse en colaflesjes. Sommige collega’s smullen er gretig van, andere doen hun best om niet in de verleiding te komen – bijvoorbeeld collega K., die momenteel experimenteert met een suikervrij dieet. Het assortiment Nervennahrung bij ons op kantoor omvat overigens meer dan alleen snoep. Op warme zomerdagen deelt de hoofdredactrice vaak ijsjes uit. Tijdens een hittegolf, zoals afgelopen week, neem ik die traktatie dankbaar aan. Collega K. biedt natuurlijk hardnekkig weerstand. Ook collega J. laat zich zelden verleiden; hij heeft genoeg aan zijn twee pakken karnemelk (Buttermilch). Hij is overigens geen Nederlander.

La met studentenhaver

Zoals het een start-up betaamt, hebben wij een fruitmand in de keuken waarvan we gratis mogen smullen. Elke maandag wordt een lading verse vruchten geleverd. Dinsdagavond zijn de bananen altijd al op en op vrijdag liggen er alleen nog een paar rotte appeltjes. Het is dus zaak om er snel bij te zijn – vooral voor hooikoortslijders met kruisallergieën: omdat ik geen appels en peren kan verdragen, heb ik altijd weinig keus. Ook met noten moet ik uitkijken. Omdat ik allergisch reageer op amandelen, hazelnoten en paranoten, stel ik mijn eigen studentenhaver (Studentenfutter) samen: in mijn bureaula heb ik een voorraad walnoten, rozijnen en gedroogde mango.

Chocoladetaart van de CEO

De pogingen om gezond te snacken op kantoor werden de voorbije week zwaar op de proef gesteld. Behalve snoep en ijs werd ons namelijk ook nog eens een grote chocoladetaart voorgeschoteld, want de CEO had wat te vieren. Die ochtend bleef de fruitmand onaangeroerd en ook mijn ‘gezonde’ bureaula bleef dicht. Collega K. probeerde uit alle macht de taart te negeren, maar het duurde niet lang of ook zij ging blozend voor de bijl. Daarna zaten we likkebaardend met een volle buik en een slecht geweten voor onze computers. Ik betwijfel of dát het effect is dat onze leidinggevenden met al hun lekkers beogen…

Commentaar schrijven

