Trödel

Foto: TrödelGisteren wilde ik net op de fiets stappen toen een vrouw op me af kwam. Ze droeg een bodywarmer met de opdruk van een radiozender. Of ik soms wist waar de Hausfrauentrödel plaatsvond? Ik vroeg me af waarom ze dat net aan mij kwam vragen. Zag ik eruit als de gemiddelde huisvrouw? Kwam het door mijn getreuzel? Of lag het aan mijn oude fiets?

Waardeloze rommel

Die fiets van mij gaat al heel wat decennia mee. Toen mijn moeder een nieuwe kocht, heb ik haar oude fiets overgenomen. Na jaren trouwe dienst in Antwerpen verhuisde de fiets negen jaar geleden mee naar Berlijn. Hier moppert de fietsenmaker als ik weer eens met dat gammele gevaarte van Belgische makelij aankom. Zo hebben de wielen een andere grootte dan de Duitse standaard, zodat sommige onderdelen wat lastiger te krijgen zijn. Hij vindt het nauwelijks nog de moeite waard om dat oude ding te repareren. Wellicht dacht die radiomevrouw gisteren dat ik mijn fiets naar de plaatselijke rommelmarkt wilde brengen. In de ogen van Berlijnse fietsen- en radiomakers is die fiets blijkbaar Trödel: waardeloze rommel.

Hausfrauentrödel

Het Duitse woord Trödelmarkt, ook kortweg Trödel, verwijst naar een rommelmarkt. Bij Hausfrauentrödel denk ik persoonlijk aan een geïmproviseerd marktje in het parochiehuis waar bejaarde dames uit de buurt hun afgedankte huisraad kwijt kunnen en vervolgens met de pureestamper van de buurvrouw naar huis gaan. Uit de advertentie blijkt dat de Hausfrauentrödel in onze wijk een wekelijks evenement is waar goedgemutste vrouwen onder het genot van Kaffee und Kuchen hun rommel én roddels kunnen uitwisselen. Hieruit komt het sociale aspect van Trödeln naar voren. Overigens trödeln niet alleen vrouwen. Ook mannen bewegen zich gezellig treuzelend over de Flohmarkt (vlooienmarkt), snuffelen tussen oude LP’s en postzegelverzamelingen of zoeken fietsonderdelen.

De ‘Troep-troep’

Op de Duitse commerciële tv kun je in het programma der Trödeltrupp meekijken naar de bergen rommel die in schuurtjes en zolders van Duitse gezinnen verborgen is. Vervolgens word je er getuige van hoe een troepje professionele Trödler (opkopers) de hele mikmak uitkamt om tussen de oude troep een paar waardevolle schatten te ontdekken. Deze ‘Troep-troep’ weet met zijn Trödel-expertise en eerlijkheid over de aangetroffen zooi televisiekijkend Duitsland te boeien.

Kortom, trödeln is ‘in’. Hier in Berlijn is het hip om rommelmarkten af te struinen. Wie weet prijkt straks, na de uitgebreide aandacht op de radio, onze lokale Hausfrauentrödel ook op het lijstje van de beste rommelmarkten in Berlijn

Commentaar schrijven

