Quasselstrippe

Foto: QuasselstrippeL. en ik zijn al jaren bevriend. L. komt uit het westen van België. Ze is heel hartelijk, gastvrij en één van mijn trouwste vriendinnen. Maar ze is ook de grootste Quasselstrippe die ik ken…

Quasselstrippe rijmt weliswaar op Xanthippe, maar die twee hebben verder niks met elkaar te maken! Quasselstrippe is samengesteld uit het werkwoord quasseln, kletsen, en Strippe, het snoer (van de telefoon). Het woord kan zowel naar de telefoon(lijn) zelf verwijzen (an der Quasselstrippe hängen) als naar de praatzieke persoon die eraanhangt.

Babbelkous

L. is een heuse babbelkous, een echte Quasselstrippe. Als zij me belt, kletst ze aan één stuk door. Er valt bijna geen woord tussen te krijgen en L. verliest zich graag in nodeloze details en niet ter zake doende uitweidingen. Tijdens haar monologen lukt het me niet altijd om geconcentreerd te luisteren. Ik laat me wel eens afleiden door huishoudelijke bezigheden of ik begin wat op te ruimen. Zo ben ik er ooit in geslaagd om tijdens een telefoongesprek met L. mijn kleerkast uit te mesten. Met één hand, uiteraard. (Ja, ik ben ouderwets en telefoneer nog niet handsfree…)

Zere keel

Als L. me opbelt, hoef ik meestal niet meer te zeggen dan “ja”, “o” en “mmm”. Ik kom zelf amper aan het woord. Ik had een keer heel erge keelpijn en toen de telefoon rinkelde, wilde ik eerst niet opnemen. Ik was namelijk zo hees dat ik bijna geen woord kon uitbrengen. Toen ik op het display zag dat het L. was, heb ik toch maar gewoon aangenomen. Ik perste er een krakerig “hallo L.!” uit en zij begon, zoals altijd, gelijk haar verhaal. Ik piepte tussendoor “ja”, “o” en “mmm”. Achteraf gezien weet ik zeker dat ze niets van mijn keelproblemen gemerkt heeft. Ik op mijn beurt verbaas me erover dat L. zélf geen zere keel krijgt van dat urenlange telefoneren.

L. zou zeker schrikken als ze wist wat ik tijdens onze telefoontjes soms denk of doe. Als we elkaar zien – wat sinds mijn verhuizing naar Berlijn veel te weinig gebeurt – verloopt de communicatie natuurlijk anders. De kans dat L. mijn blog volgt en dit stukje leest, is klein, want internet is nu eenmaal niet haar medium. Een echte Quasselstrippe hangt immers liever aan de telefoon.

Commentaar schrijven

