FKK

Foto: FKKHet voorbije weekend was het verschrikkelijk heet. Het enige wat je kon doen, was verkoeling zoeken in een van de vele meertjes. Maar hier in Berlijn moet je dan wél tegen FKK kunnen…

Freikörperkultur

Het moet al buitenproportioneel heet zijn voordat je mij in een meer zult zien zwemmen. Ten eerste ben ik een beetje bang voor de onvoorspelbare diepte van zo’n meer. Verder ben ik vies van het troebele water, de modderige bodem en ronddobberende fauna en flora. Maar helemaal ongemakkelijk word ik hier, in het zonnige zuidwesten van Berlijn, bij de aanblik van talrijke nudisten om me heen. Ze duiken in hun blootje het water in, liggen aan de oever wijdbeens te zonnen of doen gezellig wat turnoefeningen. Dat noemen ze hier Freikörperkultur, kortweg FKK.

Bloot en bruingebrand

Bij ‘ons’ meer is er geen afgezonderd FKK-strand. Misschien ben ik preuts en bekrompen, maar ik kan er niet aan wennen dat al die naakte mensen zich hier openlijk onder het aangeklede volk mengen. Natuurlijk moet iedereen doen waar hij zin in heeft, maar ik wil niet gedwongen worden om daarbij toe te kijken. Al die blote behaarde billen, blubberende buiken, bengelende boezems en bruingebrande balzakken kunnen wat mij betreft best een laagje textiel gebruiken.

Gluurders

Nu klinkt het alsof FKK alleen in trek is bij uitgezakte bejaarden. Ik stel echter vast dat een aantal jonge mensen – met name toeristes uit Zuid-Europa – zich door de ongedwongenheid van die oude Berlijners laat inspireren en enthousiast uit de bikini stapt. Wat dan weer een ander publiek aantrekt: gluiperige gluurders, die met een donkere zonnebril aan de oever postvatten om likkebaardend naakte jongedames te begapen…

Maar vooruit, bij 36 graden in Berlijn is het te heet voor bedenkingen en ergernis – zelfs voor mij. Daarom spring ik lekker het meer in. Maar uiteraard wél in zwemkleding.

Een gedachte over “FKK

  1. Troost je, je bent niet alleen in je afneiging tegen het vaak al te vrijpostige gedrag van je medemens. Als je alleen op de uni kijkt hoe mensen in de zomer heel minimalistisch gekleed op de colleges verschijnen, dan moet ik zeggen – een beetje conservatisme kan zeker geen kwaad. Historisch gezien was ‘FKK’ in de oude DDR ook reuze populair, deze ‘beweging’ heeft na de ‘Wende’ misschien het vrije westen enigszins overspoeld. Ik ken iemand die kort na val van de muur op uitwisseling in een Oost-Duitse stad ineens de gastouders poedelnaakt in de tuin aantrof en bijna doodviel van schrik…

Commentaar schrijven

