Grufti

Foto: GruftiA. is altijd in het zwart gekleed en ze heeft een apart kapsel. De anderen zeggen dat ze een Grufti is. Als ik haar vraag wat dat betekent, zegt A. dat ik maar eens een avond mee uit moet gaan…

Zaterdagnacht was het zover. Ik had me helemaal in zwarte kleren gehuld om niet op te vallen tussen de Gruftis. Ik had nog een zwart gerafeld jurkje in de kast gevonden, zwarte winterlaarzen en bijpassend handtasje. Het voelde een beetje als carnaval. Ik had het idee dat iedereen me aanstaarde in de S-Bahn.

Twee witte hanenkammen

Omstreeks middernacht hadden we afgesproken bij een club in Berlijn-Moabit. Direct bij de ingang stond een grafsteen. Gruft betekent grafkelder, wist ik intussen. A. had een zwart rokje aan met doodskoppen erop. Zo stilaan begon het me te dagen… In de duisternis van de club viel het bijna niet op dat er nog andere aanwezigen waren. Dat kwam natuurlijk door al die zwarte kleren. Grappig was wel dat je – behalve A.’s doodskoppen – in de zaal twee witte hanenkammen zag oplichten. Licht gekleurd haar mag bij de Gruftis blijkbaar wel.

Die schwarze Fledermaus

Uit de luidsprekers weerklonken The Sisters of Mercy en andere bands uit de jaren tachtig. De Gruftis op de dansvloer bewogen langzaam, bijna in slow motion. Ieder ging helemaal op in zijn eigen bewegingen. Er werd niet geslowd of gepogood. “Wij dansen niet met elkaar”, legde A. uit. “Degenen die in groep dansen zijn toeristen.”

Ik voelde me ook een toerist tussen de Gruftis, die avond. Al had mijn zwarte vermomming meer effect dan ik bedoeld had: ik kreeg als enige van ons gezelschap een uitnodiging voor een privé-gothic-feestje in mijn hand gedrukt, genaamd ‘Die schwarze Fledermaus in Berlin’. Ik denk niet dat ik erheen ga.

Commentaar schrijven

