Kaufmann

Foto: KaufmannHet wemelt op de Duitse arbeidsmarkt van de Kaufleute. Bij mij als Nederlandstalige roepen de benamingen ‘Kaufmann‘ en ‘Kauffrau‘ middeleeuwse taferelen op van kooplieden op de markt en rondtrekkende handelaars in gilden. Maar wat doet een Kauffrau of Kaufmann in Duitsland anno 2015?

Marktkramer?

Tijdens de Franse les vanmiddag vertelde mijn docente dat haar jongste dochter een opleiding tot Industriekauffrau wil gaan volgen. Ze noemde dit beroep bij de Duitse naam en gaf toe dat ze geen goede Franse vertaling wist. Dat was heel herkenbaar voor mij, want in het Nederlands heb ik precies hetzelfde probleem. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een accurate formulering als ik Nederlandse familie en Belgische vrienden wil vertellen dat mijn vriend een extra opleiding genaamd ‘Kaufmann für Marketingkommunikation‘ volgt. Meestal laat ik het Kaufmann-gedeelte maar gewoon weg, zodat ze niet denken dat hij voor marktkramer aan het leren is. (De Belgen gaan nu in koor de onvergetelijke hit van Eddy Wally zingen.)

Employé

Anno 2015 leuren Kaufmann en Kauffrau niet meer met textiel en verse vis. Ze bieden de meest uiteenlopende producten en diensten aan: de Reisekauffrau werkt in een reisbureau, de Bankkauffrau bij een bank, de Bürokaufmann zit op kantoor en de Immobilienkaufmann in onroerend goed. Dan heb ik het nog niet gehad over de Fremdsprachenkaufmann/-frau, de Kaufmann/-frau für Büromanagement, de Veranstaltungskaufmann/-frau en ga zo maar door. Nu ik de vacaturebanken doorspit op zoek naar een nieuwe baan kom ik ze allemaal tegen. Duidelijk is dat al die kaufmännische beroepen iets met handel en de commerciële sector te maken hebben – maar één Nederlands equivalent kan ik niet ontdekken. Van Dale vertaalwoordenboek weet zich ook geen raad met de Kaufleute: een Kaufmann is nu eens een ‘commercieel medewerker’, dan weer een ‘handelsbediende/kantoorbediende’ en zelfs ‘commercieel employé’. Dat laatste lijkt me meer iets voor de Franse les.

Een gedachte over “Kaufmann

Commentaar schrijven

