Muckefuck

Foto: MuckefuckDe moeder van mijn Berlijnse vriend zei dat ik eens een keertje Muckefuck moest proberen. What the…?! Is dat een nieuw scheldwoord, ontstaan onder invloed van het Engels? Nee, Muckefuck is wel degelijk Duits. Je spreekt het uit als ‘moekefoek’ en het verwijst naar een specifiek warm drankje.

Thee telt niet mee

Berlijnse vrienden vinden het, net als veel anderen, onbegrijpelijk dat ik geen koffie drink. Elke Morgenmuffel vraagt me hoe ik dan in godsnaam ’s morgens wakker word. De dokter heeft me zelfs koffie aanbevolen om mijn Kreislauf te stimuleren! En helaas, geen koffie drinken maakt me ook een beetje sociaal gehandicapt. Want waar je ook komt, de koffiepot staat gezellig klaar of ze leggen gauw een pad’je in het apparaat. En dan ga jij moeilijk doen en om thee vragen! Thee zetten duurt eventjes en thee opdrinken duurt nog veel langer. Iedereen heeft zijn tweede kopje espresso al op en jij hebt net je mond verbrand bij je eerste slok. Drink je thee, dan tel je eigenlijk niet mee. Wat moet je dan?

Surrogaatkoffie

De moeder van mijn vriend meende de oplossing gevonden te hebben en bracht een pak Muckefuck voor me mee. Muckefuck is surrogaatkoffie. Er zijn verschillende verklaringen voor de herkomst van dit gekke woord. De bekendste is dat het een ‘verduitsing’ is van het Franse begrip mocca faux (valse koffie). Dat gaat terug op de negentiende eeuw, toen Franse boeren een surrogaat op basis van cichorei ontwikkelden (er bestaan ook varianten op basis van gebrande eikels of gerst; zie Wikipedia). Deutschlandradio Kultur spreekt de Franse etymologische verklaring tegen. Hoe het ook zij, met Mucke als afkorting voor Musik heeft Muckefuck niks te maken!

En ja, ik heb intussen een paar keer Muckefuck geprobeerd. Ik heb er heel veel suiker bijgedaan, maar dat bruine goedje smaakt nog bitterder dan koffie. Ik ben dus gedoemd een asociale theedrinker te blijven.

2 gedachtes over “Muckefuck

  1. Bij mijn Duitse oma kreeg ik altijd surrogaatkoffie; Malzkaffee van het merk “1 x 1”. En ik vond het nog lekker ook. Mijn oma kwam van het drielandenpunt Bayern, Sachsen. Böhmen en gebruikte het woord Muckefuck niet. Waarschijnlijk deed de familie van mijn Berlijnse opa dat wel. Maar iedere eerste dag van een bezoek aan oma, had ze altijd een enorme Kaffeetisch gedekt, met Pflaumenkuchen, Aprikosen- en Kirschtorte en soms Mohnstriezel. En daarbij hoorde “eine schöne Kaffeebrühe” van “Bohnenkaffee”. En dat laatste artikel was in Nachkriegsdeutschland zo duur, dat mijn ouders soms pakken uit Holland opstuurden. (In België was de koffie toen nog goedkoper en mijn vader “organiseerde” wel eens een pak Zwarte Kat bij de Zuiderburen). En in de SBZ/ DDR was de koffie zo slecht, dat de regering zich ernstig zorgen maakte over de ontevredenheid onder de “Arbeiter und Bauern”. Mijn familie stuurde eens per jaar een pakket met echte Douwe Egbertskoffie en suiker naar Onkel Kurt en Tante Johanna in Karl Marx Stadt (na de Wende weer gewoon Chemnitz). Verder moest de Saksische familie lange tijd Muckefuck en “Negerschweiss” van de HO of Konsum drinken, totdat de DDR regering, bang voor onrust, besloot om in het geheim koffie uit het “kapitalistische Ausland” te importeren (Mokka, in DDR-jargon), opdat de proletariërs zonder al te veel morren hun taken in de “Planwirtschaft” gingen vervullen.

    1. Ja, traditionell gehörte in die “Westpakete” Bohnenkaffee, und zwar nicht irgendwelcher sondern ein Markenprodukt!
      Zum thema DDR und Kaffee ein Tipp: die Dauerausstellung “Alltag in der DDR” in der Kulturbrauerei in Berlin (www.hdg.de/berlin/).
      Bei uns (West) wurde hingegen der Bohnenkaffee mit “Linde’s Kaffee” (Ersatzkaffee aus Gerstenmalz, Gerste, Roggen und Zichorie) gemischt, damit er nicht so stark ist aber dennoch nicht plörrig schmeckt!

Commentaar schrijven

