Morgenmuffel

Foto: MorgenmuffelIk ben wat ze in Duitsland een Morgenmuffel noemen. Dat wil niet zeggen dat ik ’s morgens een muffe lucht verspreid (ik hoop tenminste dat ik dat niet doe). Nee, ik kom ’s ochtends gewoon wat langzamer op gang. Met mijn ochtendhumeur valt het wel mee, maar later op de dag voel ik me duidelijk een stuk prettiger.

Duitsers combineren het woorddeel –muffel met verschillende dingen waar ze niet van houden. De Lesemuffel houdt niet van lezen, hij is dus het tegenovergestelde van de Bücherwurm (niet te verwarren met de Wurm van mijn vriendin A.). De Computermuffel leest wél, maar liever niet op het computerscherm. En een Telefonmuffel wil geen uren met jou aan de lijn hangen. Het woorddeel -muffel komt voort uit de benaming Muffel voor ‘mopperaar’, ‘brompot’, ‘onverschillige persoon’.

Zelf ben ik jarenlang een echte Sportmuffel geweest. Ik kon het niet opbrengen om aan sport te doen. Daar ben ik gelukkig van genezen: intussen ga ik graag twee keer per week sporten met Helmut en de anderen. Uiteraard doe ik dat alleen maar tijdens de avonduren. Als de wekker gaat meteen het zwembad induiken? Voor het ontbijt gaan joggen? Nee dankjewel. Deze Morgenmuffel zal nooit een ochtendmens worden.

 

 

 

 

 

 

Commentaar schrijven

