Duzen oder siezen?

Du oder Sie?Ik herinner me een anekdote van een Nederlandse collega. Hij was als twintiger net verhuisd naar Berlijn en de verhuurster legde hem de laatste details uit in zijn nieuwe woning. Ze hadden intussen een prettig contact en dus deed ze een voorstel: “Wollen wir uns duzen?”. Waarop de Hollander, een beetje geschrokken, in zijn beste Duits repliceerde: “Sorry, ich bin schon geduscht!”.

Gelukkig is het nog goedgekomen met hem. Hij bezit intussen zijn eigen woning én een leerstoel in Berlijn. Hij laat zich siezen door al zijn studenten en siezt consequent terug.

Duzen bij de kapper

Zo. Heb je met moeite begrepen dat duzen synoniem is met ‘du zeggen’ en siezen met ‘Sie zeggen’, dan moet je nog beslissen wat de beste keus is. Ik kan je vertellen dat ik het nog steeds vaak niet weet. Laatst werd ik bij de kapper geknipt door iemand van mijn leeftijd die zich voorstelde als Kira en met wie ik gezellig aan de praat raakte. Kunnen we dan nu alsjeblieft duzen? Of is het geen kwestie van leeftijd en gezelligheid, maar moet ik me als klant in een zaak laten siezen?

“Ich bin die Oma”

Nog zo’n lastige situatie: de schoonfamilie. Toen ik de familie van mijn vriend zou leren kennen, drukte hij me op het hart dat ik Sie moest blijven zeggen totdat zij mij het du zouden aanbieden. Zijn vader deed dat meteen bij de eerste kennismaking! Zijn grootmoeder pas na een paar maanden – maar zo terloops dat ik het helemaal niet in de gaten had. Wist ik veel, dat “Ach übrigens, ich bin die Oma!” betekende, dat we vanaf dan per du waren. Mijn toekomstige schoonmoeder heeft me pas na ruim een half jaar heel plechtig in een restaurant het du aangeboden.

DuSie-Meter

Feit is dat veel Duitsers zelf niet goed weten wanneer je du zegt en wanneer Sie. Dat was de conclusie vanmorgen tijdens de ontbijtuitzending op Sat 1. Ze lieten een café zien dat klanten via een bordje (DuSie-Meter) laat bepalen of ze met du of Sie willen worden aangesproken. Dat mogen ze wat mij betreft overal invoeren.

4 gedachtes over “Duzen oder siezen?

  1. nou ik zou toch echt iedereen aanraden te siezen. en gewoon afwachten tot je duitse tegenover het du aanbiedt. je kan hier echt sorres krijgen, als je iemand op z´n sie-teentjes trapt. al diverse keren mee mogen maken.

  2. Volgens mij is er ook een verschil tussen Oost- en Westduitsland. In het Oosten was ‘Siezen’ af en toe ook een teken van oppositie, want mensen die lid waren van de eenheidspartij aldaar, ‘duzten’ elkaar verplicht. Menigeen (ook partijleden trouwens) wilde door ‘siezen’ laten blijken dat hij tot de mensen met een hogere intellectuele en culturele status hoorde. Vandaar misschien dat ook Angela Merkel, naar men hoort, niet makkelijk ‘duzt’.

  3. Ik hoor toch ook zeggen dat men in Berlijn gemakkelijker duzt dan in de rest van Duitsland (zeker in het zuiden). Gedachtes daarover?

    1. Overal waar ooit Platduits werd gesproken, wordt gemakkelijker geduzt. De meeste Platduitse dialecten kennen namelijk geen Sie-vorm.

Commentaar schrijven

